   .png)
Wydanie aktualne

nr 3-4(23-24) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
Wydania
archiwalne

nr 1-2(21-22) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj

nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
2014_miniatur.png)
numer 1(18) 2014
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
2013_sm.png)
numer 1(17)
2013
dostępny w pdf, wydanie flash
tutaj
_covsmall.gif)
numer 1(16) 2012
dostępny
w
archiwum
2011_cover_small_ok.gif)
numer 1(15) 2011
HD dostępny
w archiwum
cov_small.gif)
numer 4(14) 2010
HD już dostępny
w archiwum
2010_cover_sma.gif)
numer 3(13) 2010
HD już dostępny
w archiwum
2010small.gif)
numer 2(12) 2010
dostępny
w archiwum
2010_rgb_sm.gif)
numer 1(11) 2010 dostępny
w archiwum
2009_cover_web_small.jpg)
numer 9(10) 2009
już dostępny
w archiwum
_cover_web_small.jpg)
numer 8(9) 2009
już dostępny
w archiwum
2009_cover_small.jpg)
Wydanie specjalne
numer 7(8) 2009
już dostępny
w archiwum
_cover_web.gif)
Numer 6(7) 2009
już dostępny
w archiwum
_2009_cover_website_small.jpg)
Numer 5(6) 2009
już wkrótce dostępny
w archiwum
_2009_cover_1_website.jpg)
Numer 4(5) 2009
już dostępny
w archiwum
_2009_s1_website_mala.gif)
Numer 3(4) 2009
już dostępny
w archiwum
|

Podstrona poświęcona darmowym (!) tutorialom SolidWorks,
dotyczącym przede wszystkim...
modelowania powierzchniowego w tym popularnym systemie CAD
3D...
Wtorek,
19.04.2011 r.
Audi TT w SolidWorks? 2,5 godziny tutoriala za darmo!
A
w dodatku – w polskiej wersji językowej SW! Najciekawsze
w tym wszystkim jest to, iż o tutorialu tym... anglojęzyczni
użytkownicy wiedzieli już dużo wcześniej*, a 22 lutego br.
można było poczytać o nim na SolidSmack.com! Osobiście
dowiedziałem się o nim z maila otrzymanego od jednego z
Czytelników CADblog/SWblog, za co w tym miejscu jeszcze raz
serdecznie dziękuję. Cóż, najwyższy czas, by ten interesujący
materiał, autorstwa młodego (jak wynika z profilu na YouTube)
Polaka, doczekał się także rozpowszechnienia za pośrednictwem
polskich mediów ;) podejmujących „CADową” tematykę...
* „Shame on me” –
jak mawiają anglosasi. 22 lutego o tutorialu Mateusza Klibera
na swoim blogu poinformował polskich użytkowników SolidWorks
Maciej Karlic (link
tutaj).
dodano 19.04.2011 r.
godz. 14:34
.gif)
Wiele osób miało
okazję pobrać już ze strony Swblog.pl darmowy
tutorial (w formie dokumentu w pliku *.pdf i tzw.
blueprintów, czyli szkiców/rysunków rzutów nadwozia)
obrazujący modelowanie (powierzchniowe) nadwozia Chevroleta
Camaro. W odróżnieniu od animowanych tutoriali Dana Lavoie,
materiał ów udostępniony został przez swego Autora całkowicie
bezpłatnie. Uzyskałem jego zgodę na przygotowanie tłumaczenia
owego opracowania, a w tzw. międzyczasie... doczekaliśmy się
darmowego video-tutoriala (na wzór słynnego Audi R8, czy też
Lamborghini autorstwa Dana), opracowanego przez Rodaka,
korzystającego zresztą z polskiej wersji SolidWorks! Gdzie
byłem ja, gdzie byli inni „przedstawiciele mediów”, gdy
narodził się ten projekt? A wystarczyło śledzić
SolidSmack.com, by poinformować Państwa o tym prawie dwa
miesiące wcześniej... Cóż, lepiej późno, niż wcale.
Mateusz Kliber
przygotował cykl dwudziestu sześciu 4-5 minutowych filmów,
które udostępnił zainteresowanym na YouTube (link
tutaj). Dwie i pół godziny modelowania powierzchniowego.
Sam Mateusz pisał co prawda, iż:
„wiem, że uzyskany model jest daleki od doskonałości
(zwłaszcza tylny zderzak), ale tutorial zajmuje jedynie 2,5
pół godziny, a ja nie jestem Mattem Lombardem. Moim celem było
jedynie stworzenie modelu, który będzie się dobrze prezentował
po zrenderowaniu. I tak wygląda. Oczywiście, można znaleźć
wiele płaszczyzn, nad którymi trzeba by było popracować,
udoskonalić. Np. dach, obszar nad tylnym kołem (czy wspomniany
tylny zderzak). Z drugiej strony, jeśli jest to Wasz pierwszy
kontakt z modelowaniem nadwozia samochodu (lub modelowaniem
powierzchniowym w ogóle), to chyba rezultat nie jest zły...”
Zdecydowanie nie, a
poza tym – darowanemu koniowi w zęby się nie zagląda.
Zastanawiam się jedynie, dlaczego Autor nie postarał się o
promowanie swojego modelu w środowisku polskich użytkowników
SolidWorks. A może starał się, a jedynie ja okazałem się
„ślepy i głuchy”?
.gif)
Na stronie YouTube
znajdziemy w każdym razie w zasadzie tylko anglojęzyczne
komentarze. Mam nadzieję, że stan ten ulegnie zmianie... 26
odcinków zebranych razem. Poniżej przedstawiam dwa
przykładowe, pierwszy i czwarty, w niskiej rozdzielczości (240
pix, na YouTube dostępne w lepszej!), zapisane do pliku *.flv.
Można je pobrać na komputer i spokojnie podejrzeć, albo wejść
od razu na YouTube (link
tutaj), zaopatrzyć się wcześniej w ciasteczka, dzbanek
kawy, a najbliższych namówić, by przez „chwilę” nam nie
przeszkadzali...
.gif)
Audi TT tutorial cz. 1 *.flv (ok. 7 MB)
Audi TT tutorial cz. 4 *.flv (ok. 7,5 MB)
A co powiedzieliby
Państwo na tutorial przedstawiający modelowanie... poczciwej
Syreny 105? Proszę się nie obawiać, jego autorem z pewnością
nie będę ja. A szczegóły – niebawem...
Na zakończenie kilka słów komentarza z SolidSmack.com:
„(...) Może nie jest tak dobry, jak tutorial Audi R8 (Daniela
Lavoie – przypis. red.), ale doskonale przedstawia ideę, w
jaki sposób przebiega proces modelowania w środowisku
SolidWorks. A jeśli jesteście profesjonalistami, to macie do
czego się czepiać...”
Zachęcam (niekoniecznie do czepiania się) i pozdrawiam
Maciej Stanisławski
P.S.
A tak na marginesie... Edgersi, do dzieła!
Tutorial autorstwa Mateusza Klibera. Udostępniony bezpłatnie.
Źródło: SolidSmack.com, dzięki uprzejmości „certyfikat_adrian”
|
komentuj na forum | komentarze 1 |
Poniedziałek, 8.11.2010 r.
Camaro w
SolidWorks? Dlaczego nie!
Każdy może pobrać darmowy podręcznik modelowania
powierzchniowego w SW!
Proszę spojrzeć na zdjęcie zamieszczone poniżej. To przykład
modelowania powierzchniowego nie w CATIA, ale... w SolidWorks.
Jeśli chcą Państwo dowiedzieć się, w jaki sposób ów model
powstał – nic prostszego. Jego Autor, Matthew Perez,
udostępnił swój tutorial, demonstrujący proces modelowania
kształtu nadwozia tego sportowego „Chevy”, dla każdego
zainteresowanego...

Matthew Perez,
certyfikowany ekspert SW (CSWE), specjalista m.in. od
projektowania części uzyskiwanych metodą wtrysku, na ponad 290
stronach krok po kroku opisuje proces modelowania bryły i
detali nadwozia Camaro. I udostępnia swój tutorial kompletnie
za darmo (wiem, że się powtarzam, ale już go lubię!). Jedynym
minusem może być fakt, iż tutorial jest w języku angielskim.
Przynajmniej... na razie, bowiem już wkrótce dostępny będzie
także w języku polskim, oczywiście na
SWblog.pl!
Co sprawiło, że Matt
zaczął wykorzystywać SolidWorks w swoich codziennych
zmaganiach inżynieryjnych? Jak wyglądały jego wcześniejsze
doświadczenia z systemami CAD? Wreszcie – dlaczego zdecydował
się udostępnić swój tutorial za darmo?
– Jestem i byłem
studentem wydziałów inżynierii, ale... nie skończyłem jeszcze
studiów z wielu różnych powodów. Zarówno w czasie nauki, jak i
przez ostatnie pięć lat – w pełnym zakresie pracowałem jako
inżynier projektant dla instytutu transportu (Virginia, USA).
Mogę powiedzieć, że zdecydowanie wolę pracę designerską,
koncepcyjną, od działań stricte inżynierskich i dlatego
starałem się i staram nadal rozwijać w tym kierunku. Od ponad
dwóch lat używam SolidWorks. Wcześniej (i nadal zresztą)
pracowałem w systemach UGS (Unigraphics, obecnie Siemens PLM
Software), korzystałem z Invetora i z kilku innych programów
CAD. Po raz pierwszy z modelowaniem parametrycznym 3D
zetknąłem się poznając Inventora 2007 (czyli stosunkowo
niedawno – przyp. redakcji). Wcześniej pracowałem przede
wszystkim z AutoCADem, ale niewiele i praktycznie jedynie w
szkole. Pracę w SW oceniam wspaniale, ta platforma naprawdę
daje mi wiele swobody podczas modelowania powierzchniowego –
opowiada Matthew Perez. – Niedługo po tym, jak zacząłem pracę
z SolidWorks, przystąpiłem do programu certyfikacji, chciałem
uzyskać swój pierszy certyfikat. Jestem kompletnym samoukiem i
nie mam za sobą żadnego „oficjalnego” treningu, ani odbytego
szkolenia. Cóż, mimo to (a może dzięki temu – przyp. redakcji)
uzyskałem swój tytuł CSWP (Certified SolidWorks Professional)
– za modelowanie powierzchniowe, technologie wtrysku, arkusze
blach etc. Następnym krokiem było uzyskanie certyfikatu CSWE (Expert)
– co nastąpiło niedługo potem.
– Zamodelowanie
nadwozia samochodu było zawsze tym, co chciałem zrobić, ale...
nie do końca wiedziałem, od czego i jak zacząć – zapewne jak
większość użytkowników. Spróbowałem kilku modeli, zanim
przystąpiłem do realizacji Camaro. Wybór tego samochodu wiązał
się nie z moimi osobistymi preferencjami, czy sympatią dla
marki, ale na jednym z forów ktoś poruszył taki wątek,
odnośnie właśnie tego modelu. Postanowiłem się z tym zmierzyć.
Dodam, iż do tej pory nie było nigdzie darmowych samouczków
dotyczących modelowania (samochodu) w SW, a ja m.in. dlatego
postanowiłem „udokumentować” moją drogę do realizacji modelu
krok po kroku. Efektem tego jest niniejszy tutorial, który nie
jest podręcznikiem typu „zrób to, zrób tamto”, ale raczej
opisuje i prowadzi czytelnika poprzez mój proces myślowy
towarzyszący realizacji modelu – wyjaśnia Matt. - Naprawdę
pasjonuje mnie CAD i wielką radość sprawia pomoc innym w nauce
i przyswajaniu jego tajników – dodaje. – Doszedłem także, że
powinno to być dostępne bez ograniczeń dla wszystkich, którzy
chcą zdobywać wiedzę. I jest dostępne za darmo – właśnie nie
pliki, nie gotowy model, ale – wiedza, jak go wykonać.

|
pobierz tutorial |
Poniżej znajdą
Państwo kilka zrzutów ekranowych, jak Camaro zaprojektowane
przez Matthew'a wygląda po renderingu w PhotoView 360. Proszę
sobie wyobrazić, że – Państwo mogą zrobić dzięki niemu to
samo, uzyskać taki sam efekt. Może ktoś pod wpływem tego
samouczka postara się o rendering np. poloneza „borewicza”?

Tutorial (296 stron
w pliku pdf, dokument spakowany w format *.rar razem z
wyjściowymi rzutami nadwozia) prowadzi nas w zasadzie krok po
kroku i proszę się nie martwić – ilustruje go ogromna ilość
dokładnych zrzutów ekranowych prowadzących przez cały proces.
Jedyne, co może dodatkowo pomóc wszystkim, którzy chcą
zmierzyć się z modelowaniem, to wskazówki i samouczki
(dostępne na stronie
www.the-blueprints.com) pokazujące, jak tworzyć profile i
linie dla modelowania powierzchni.
– Camaro nie było
najłatwiejszym przykładem, jaki można zamodelować w 3D,
korzystając z SW, ale odnalazłem wielką przyjemność w
modelowaniu go w wirtualnym świecie i doprowadzeniu projektu
do końca, także po to, by pokazać cały proces innym – dodaje
Matthew Perez.
Aby pobrać spakowany
plik tutoriala i rzutów Camaro, należy kliknąć
tutaj.
Źródło:
www.solidsmack.com

|
powrót do
strony głównej | |
|